Eerste dag in Thoiry: boodschappen & fietsen scoren

3 juli 2016 - Thoiry, Frankrijk

Bonjour!

Vandaag is onze eerste dag in Thoiry. Het is nog lekker weekend dus we kunnen een beetje rustig aan doen. Wel onwerkelijk toen we wakker werden, het leek net of we in het programma 'Ik Vertrek' zaten.

Gisteravond waren we aangekomen in een klein Frans dorpje (voor je gevoel in de middle of nowhere maar toch 15 km van Geneve af). Toch kwamen wij aan in een soort paleisje (van de buitenkant) en was het geen bouwval.. onze huisbaas, een mevrouw van een jaar of veertig die in het middelste huis woont, naast haar broer aan de ene kant en naast haar ouders aan de andere kant. We verblijven op de bovenverdieping, die je kan bereiken door de woonkamer en keuken van onze huisbaas. De bovenverdieping bestaat uit een woonkamer, slaapkamer en badkamer/keuken voor ons en nog een berging voor de huisbaas en een slaapkamer die niet gebruikt wordt. We hebben geen aparte keuken maar er staat een koelkast, magnetron, kookplaat en een waterkoker op een aanrechtje in de badkamer. We hebben kennis gemaakt met de mevrouw en de buren en daarna de spullen naar boven gesjouwd en een beetje ingericht. Er staan veel (ikea)kasten dus we kunnen onze spullen heel goed kwijt. Natuurlijk mocht ik van Kees weer de grootste kledingkast hebben dus ik kan al mijn kleding netjes kwijt. Ook hebben we in de woonkamer een servieskast waar al onze plastic camping servies in kan haha.

Toch waren naast deze meevallers ook een paar kleine tegenvallers, maar dit hoort natuurlijk bij een Frans huis. Toen we de koelkast open deden, was deze helemaal beschimmeld en het stonk heel erg. Gauw maar een de hele koelkast schoongemaakt en nu weer prima! Ook is het verder nog een beetje muf, maar gelukkig kunnen er veel ramen open. Het was wel grappig om te zien dat de mevrouw nog even vlak voor onze komst haar broer had gevraagd een nieuwe toiletbril erop te zetten.

Zaterdagochtend: we zijn eerst maar een grote uitdaging aangegaan en naar het winkelcentrum in Thoiry geweest. Heel fijn om op 2 km afstand een heel groot winkelcentrum te hebben waar je werkelijk alles kunt kopen. Ik hoefde dus helemaal niet zoveel spullen mee te nemen. We hadden voor paar dagen eten gehaald en nog wat nodige dingetjes zoals toiletpapier en glazen (die plastic campingbekers waren we nu al zat). Ondanks dat het een supermarkt in Frankrijk is, is het nog wel aan de dure kant.

Smiddags zijn we achter fietsen gegaan. Na wat research op de 'Marktplaats' van Zwitserland en wat telefoontjes konden we twee fietsen ophalen in Meyrin. We hebben twee soort van Mountainbikes/VTT fietsen, op zich wel handig ook voor asfaltwegen en bergachtig gebied. Ik ben teruggefietst (11 km, bergop) en Kees ging met de auto en een fiets achterin terug naar ons huis. Toen hij weer thuis was is hij mij tegemoet gefietst en konden we de laatste paar km samenfietsen.

Dit was onze eerste dag ! Veel gedaan en het voelt steeds meer ons huisje. Ik denk wel dat we hier ons gaan vermaken voor twee maanden! Morgen even een ov-abonnement regelen en misschien nog even Geneve in.

Tot de volgende blog!

Groetjes,